Prevencija kaznenih djela na štetu starijih osoba

  • Slika /PU_VS/Akcije/Prevencija/IMG_0402.JPG
  • Slika
  • Slika
  • Slika

Jučer, 19. listopada u Borovu održano je predavanje "Sigurno u zlatnim godinama" s ciljem prevencije kaznenih djela na štetu starijih osoba, poglavito krađa i prijevara

Foto: PU vukovarsko-srijemska

Naši stariji sugrađani česta su meta prevaranata koji zlorabe njihovu stariju životnu dob, samotan život, spremnost na suradnju, lakovjernost te nedovoljnu informiranost o novijim pojavnim oblicima kaznenih djela. Stoga smatramo neophodnim preventivno educirati osobe starije životne dobi kako bi im ukazali na razne modalitete počinjenja kaznenih djela, kao što su krađe, drske krađe i prijevare s izdvojenim primjerima iz policijske prakse. Na taj način cilj nam je postići stvaranje osjećaja odgovornosti kod osoba starije životne dobi te educiranje što većeg broja osoba o načinima samozaštite.

U tu svrhu je policijska službenica za prevenciju PU vukovarsko-srijemske jučer, 19. listopada u prostorijama Udruge žena Borovo, održala predavanje naziva „Sigurno u zlatnim godinama“ za četrdeset članova Udruge koji su se aktivno uključili svojim komentarima i prepričavanjem događaja iz osobnog života, kao i različitim pitanjima i prijedlozima.

Predavanje je održano u sklopu programa Udruge žena Vukovar, koja provodi projekt „Nove mogućnosti – bolja socijalna uključenost starijih osoba“ s partnerima Općinom Borovo i Udrugom za podršku žrtvama i svjedocima, a sufinanciran je sredstvima Europskog socijalnog fonda u cilju osnaživanja, poboljšanja kvalitete života te stjecanja novih, korisnih znanja i vještina socijalno osjetljivih skupina.
 
Najčešći modaliteti prijevara

1. lažno predstavljanje, najčešće kao policajci, inspektori, medicinski djelatnici, zaposlenici HEP-a, vodovoda i plinare, zaposlenici mirovinskog ili zdravstvenog osiguranja, zaposlenici banke ili porezne uprave, serviseri, čitači brojila, suradnici crkve, socijalnih službi, prodavači, dostavljači pošte i drugo
2. dovođenje u zabludu u pogledu tjelesnog ili materijalnog stanja ili stradavanja, najčešće prikazivanjem tjelesnih nedostataka koji u stvarnosti ne postoje (nepokretnost, sljepoća, gluhonijemost i slično) ili prikazivanjem materijalnog stradavanja u požarima, paljevinama, poplavama, potresima
3. dovođenje u zabludu u pogledu marke i kvalitete proizvoda, primjerice prodaja bižuterije pod zlato ili raznih predmeta ili usluga po „povoljnijim cijenama“.

Primjeri iz policijske prakse
 
  • 85-godišnjakinja je u svoj stan pustila nepoznatu ženu koja joj je ponudila na prodaju masažer i besplatnu masažu. Nakon što je izmasirala staricu prevarantica joj je rekla kako mora ležati još 15 minuta, a da ona ide samo oprati ruke. Dok je 85-godišnjakinja ležala prevarantica joj je ukrala novčanik, novac i zlatni nakit te nestala iz stana”
  • Nepoznata osoba na ulici je zaustavila 84 godišnjeg muškarca te mu ponudila da mu pokloni set noževa koje nije uspio prodati na prezentaciji, nakon čega su otišli do žrtvinog stana. Ondje mu je nepoznata osoba ponudila set pribora za jelo i set posuđa za iznos od par tisuća kuna što je 84 godišnja žrtva i platila. Nakon što je nepoznati počinitelj uzeo novac i ostavio posuđe, do žrtve je naknadno naišla njegova kćer koja je pregledom kupljenog posuđa shvatila da navedeno posuđe nije velike vrijednosti i ne odgovara vrijednosti koju je on platio.
  • U  nezaključano dvorište u Županji, ušao je mlađi muškarac i pitao 73-godišnjeg vlasnika da li ima kakvog starog željeza. Ta ga je osoba zapričala i odvela na kraj dvorišta udaljeno oko 50 metara od kuće. Nakon nekog vremena do njih je došla druga nepoznata osoba i rekla: „moramo brzo ići, imamo utovar“, nakon čega su se obojica udaljili iz dvorišta u nepoznatom smjeru. 73-godišnjak je potom otišao u kuću i pregledavši kaput koji se nalazio u nezaključanom i otvorenom ormaru u sobi primijetio da mu je iz džepa kaputa nestao novac.
  • 89-godišnjakinju je telefonom nazvao nepoznati muškarac, koji se predstavio kao policajac, uvjeravajući je da su se pojavile lažne novčanice te da će doći na njenu adresu kako bi preuzeo novac koji će joj nakon provjere vratiti. 89-godišnjakinja je u banci isplatila sav novac koji posjeduje na bankovnom računu te ga predala nepoznatom muškarcu. Novac joj više nije vratio
  • U posljednje vrijeme sve češće su prijevare putem društvenih mreža, a jedna od njih vrši se na način da žrtve putem društvene mreže dobiju zahtjev za prijateljstvo s „lažnog profila“ prijatelja ili poznanika u stvarnom životu, koji se većinom trenutno nalaze u inozemstvu, a koji se nakon prihvaćenog zahtjeva za prijateljstvo obraćaju žrtvi sa zamolbom da im kupe A bon za određeni novčani iznos (bon za plaćanje putem interneta), s obećanjem kako će im u vrlo kratkom vremenu izvršiti povrat traženih novčanih sredstava, uplatom na njihov osobni račun.  Ne sumnjajući na prijevaru, žrtve kupljeni A bon dostavljaju prevarantu kao i fotografiju svoje bankovne kartice na kojima je vidljiv IBAN i troznamenkasti CVV broj. Nakon što žrtva pošalje sve tražene podatke, počinitelj iskorištava njene osobne podatke i podatke s kartice te ju na taj način dodatno oštećuje za velike novčane iznose.
 
Savjeti za samozaštitu

- ne puštajte nepoznate osobe u svoje domove, a da se prethodno pouzdano ne uvjerite o kome je riječ - zatražite osobnu iskaznicu, dokument sa slikom ili službenu iskaznicu. Nazovite telefonom instituciju iz koje su navedene osobe i provjerite jesu li njihovi djelatnici na terenu. Vjerodostojnost posjetitelja može se provjeriti i bez otvaranja vrata, kroz „špijunku“ ili korištenjem sigurnosnog lanca,
- ne dajte se impresionirati odlučnim nastupom nepoznatog, njegovom titulom, ljubaznošću, upornošću, bespomoćnošću, susretljivošću i slično,
- ako i unatoč odbijanjima nepoznata osoba i dalje uporno pokušava ući u dom, zamolite pomoć susjeda i odmah o događaju obavijestite policiju na broj 192,
- ne dajte do znanja da ste sami u stanu ili kući,
- ne držite veće iznose novca u stanu/kući – sigurna skrovišta nisu toliko sigurna,
- nikome nemojte davati osobne dokumente, bankovne kartice i PIN brojeve,
- ne potpisujte ugovore dok niste u potpunosti sigurni što potpisujete. Recite osobi da ćete ju kontaktirati ili da dođe za nekoliko dana dok ne provjerite je li novi ugovor stvarno povoljniji,
- zapamtite izgled osoba, boju kose i očiju, visinu, stas i karakteristične znakove (madeže, ožiljke i slično),
- ukoliko je moguće zabilježite registarsku oznaku vozila kojim su se sumnjive osobe koristile, boju vozila, marku i druge karakteristične detalje vozila.

Ako se prijevara ipak dogodi ili posumnjate u osobe koje vam dolaze…

O tome je potrebno odmah obavijestiti policiju na broj 192 ili na broj 112.

U tom slučaju, policiji možete pomoći u hvatanju počinitelja ukoliko
  • zapamtite izgled osobe, boju kose i očiju, visinu, stas i karakteristične znakove (madeže, ožiljke i sl.)
  • zapišite registracijsku oznaku vozila kojim su osobe došle, te boju, marku i druge karakteristične detalje vozila.


Stranica