Pametni znaju čemu služi pojas!

Preventivni pregled dječjih auto-sjedalica i savjetovanje roditelja o pravilnom prijevozu djece u vozilima prometna policija provela je u suradnji s predstavnicama RODA, ispred Dječjeg vrtića Stribor u Vinkovcima.

Foto: PU vukovarskko-srijemska

Ponukani zadnjim tragičnim događajem-prometnom nesrećom u kojoj je smrtno stradao muškarac, a žena i dijete su teže ozlijeđeni, PU vukovarsko-srijemska želi ponovno podsjetiti na nužnost korištenja sigurnosnog pojasa u vozilima. U velikom broju prometnih nesreća sa smrtno stradalim i teže ozlijeđenim osobama, uočeno je kako vozači i putnici u vozilu nisu bili vezani sigurnosnim pojasom, pa tako i u ovoj prometnoj nesreći u blizini Otoka, koja se dogodila 3. veljače.

Korištenje sigurnosnog pojasa, osim što će vozaču i putniku u vozilu uštedjeti tisuću kuna, kolika je predviđena kazna ukoliko želite nesmotreno uživati u svojoj zoni komfornosti, zasigurno će biti od presudnog značaja u trenutku kada se vozilo kojim upravljate ili se prevozite, doživi prometnu nesreću.
Statistički pokazatelji ukazuju kako je korištenje sigurnosnog pojasa za neozljeđivanje i preživljavanje osoba u vozilu od daleko veće koristi nego aktiviranje zračnih jastuka, posebice radi li se o prometnim nesrećama u urbanim sredinama, u kojima se brzine kretanja vozila nerijetko kreću u manjim rasponima do 30, 40 km/h odnosno u slučajevima kada se zračni jastuci uopće ne aktiviraju.

No često, posebice radi li se o prijevozu na manjim udaljenostima, ili uobičajenoj gradskoj vožnji, vozači zanemare sigurnosni pojas, pa tako i sigurnosno vezivanje djece u vozilu. Brojni testovi simuliranih sudara vozila ukazuju kako je upravo u situacijama kada sudionici nisu bili vezani došlo do izlijetanja osoba iz vozila, ozljeda vozača i putnika tijelom putnika sa zadnjeg sjedišta koji nije vezan, a čija sila, pospješena težinom osobe i brzinom kretanja vozila, može biti od 30 do 60 puta veća od putnikove stvarne težine…

Nabrojimo li samo neke alarmirajuće, znanstveno mjerljive činjenice poput spoznaje kako je sila udara pri brzini od 50 km/h jednaka padu s trećeg kata zgrade, kako 75% osoba koje ispadnu iz vozila prilikom prevrtanja vozila smrtno stradaju, važnost korištenja sigurnosnog pojasa nameću zakoni zdravog razuma.

No, svi pozitivni statistički pokazatelji vezani uz sigurnosni pojas, utemeljeni na simulacijama različitih vrsta i načina udara u vozilo, odnose se na situacije kada su osobe u vozilu pravilno vezane. No koliko osoba se zapravo pravilno veže sigurnosnim pojasom? Sigurnosni pojas, da bi na predviđen način uopće odreagirao pri naglom zaustavljanju vozila ili udara u drugo vozilo ili prepreku, mora zahvaćati tri ključne točke na tijelu odnosno mora prelaziti preko ključne kosti, nadalje poprečno preko torza osobe te naposljetku preko kukova, fiksirajući zdjelicu uz podnožje naslona. Ukoliko sigurnosni pojas pomaknete s predviđenih točaka, pojas više nije u funkciji sigurnosti nego tek dodatna, estetska oprema vozila.

Isti pravila vrijede za vezivanje putnika na prednjem kao i putnika na stražnjem sjedištu, posebice uzmemo li u obzir kako su šanse da putnik na prednjem sjedalu smrtno strada pet puta veće ako putnik na stražnjem sjedalu nije vezan, jer ga putnik svojim tijelom može ozlijediti.
 
A što je s prijevozom djece u vozilima? Djecu se bez iznimke veže sigurnosnim pojasom, bilo da se radi o djeci koja se prevoze u dječjim auto-sjedalicama i postoljima, ili o djeci koja mogu sjediti i bez postolja na stražnjem sjedalu, ukoliko su viša od 135 cm. Zakonom o sigurnosti prometa na cestama propisana je obaveza pravilnog prijevoza djece u vozilima. Vozači osobnih automobila i vozila za prijevoz tereta u kojima su ugrađeni sigurnosni pojasevi ne smiju prevoziti djecu nižu od 150 centimetara ukoliko djeca nisu smještena u posebnoj sigurnosnoj sjedalici/postolju pričvršćenoj sigurnosnim pojasom vozila ili posebnim kopčama u vozilu (iso-fix) i suprotno načinu koji je odredio proizvođač sigurnosne sjedalice.

Zakonodavac  kaže kako je pravilno postavljena ona auto-sjedalica koja je postavljena i pričvršćena u skladu s uputama proizvođača. Dijete je pravilno vezano u autosjedalici kada su trake pojasa sjedalice provučene kroz utore u naslonu u visini ramena ili malo ispod, kada pojas djetetu na postolju ide preko bedara i sredine ramena, kada su trake pojasa ravne (nisu zavrnute) i kada između ključne kosti djeteta i sigurnosnog pojasa nema više od jednog prsta slobodnog prostora. Dijete se treba prevoziti u onoj sjedalici koja je primjerena za njegovu dob, visinu i težinu.

Preventivni pregled dječjih auto-sjedalica i savjetovanje roditelja o pravilnom prijevozu djece u vozilima prometna policija jučer. 13. veljače, provela je u suradnji s predstavnicama RODA, ispred Dječjeg vrtića Stribor u Vinkovcima. Provedena je i mini-anketa u kojoj su predočene fotografije iz najtežih prometnih nesreća uz pitanje „Može li se ovo preživjeti?“ Među dramatičnim fotografijama nalazile su se i dvije zanimljive fotografije- fotografija na kojoj je vozilo gotovo neoštećeno(no vozač nije koristio pojas pa je izletio iz vozila i smrtno stradao) te fotografija u potpunosti uništenog vozila (no u prometnoj su vozač i suvozač samo lakše ozlijeđeni jer su koristili pojas)…Anketiranje je polučilo izvrstan uspjeh jer su policijski službenici prodrijeli u svijest roditelja koji su u nevjerici gledali fotografiju smrskanog vozila u kojem su preživjele osobe, ali i u šoku gledali fotografiju nesreće u kojoj je, u naizgled običnom slijetanju vozila, pri maloj brzini, osoba izgubila život zbog nekorištenja pojasa.

U 2019. godini u PU vukovarsko-srijemskoj dogodilo se  1276 prometnih nesreća. Prekršaj nekorištenja sigurnosnog pojasa za vrijeme vožnje zabilježen je i sankcioniran u 8,1% slučajeva. Dogodilo se 18 prometnih nesreća u kojima je smrtno stradala 21 osoba.
Od 21 smrtno stradalih u 2019. godini 14 su vozači i putnici, četiri pješaka, dva vozača bicikla i jedan vozač motocikla. Dakle, od 14 osoba su bile dužne koristiti sigurnosni pojas, devet je smrtno stradalo.

Prvi Newtonov zakon- zakon inercije kaže da se svako tijelo nastavlja kretati istom brzinom dok na njega ne djeluje neka druga sila. Prevedeno u kontekst prijevoza putnika u vozilu to bi značilo da se pri sudaru ili naglom kočenju putnici u vozilu nastavljaju kretati istom brzinom kao i prije trenutka kočenja ili udara. Uračunamo li dodatne kompleksne sile zakona fizike doći ćemo do praktičnog izračuna da je sila kojom putnik biva bačen otprilike jednaka umnošku težine putnika i brzine vozila. Primjerice, putnik težine 70 kg pri sudaru brzinom od 50 km/h biva bačen silom kao da je težak 3,5 tone.
Brojevi su egzaktni, a korištenje sigurnosnog pojasa za vrijeme vožnje osnovna zaštita vozača i putnika o kojoj vozači i putnici sami izravno odlučuju- žele li kao ozlijeđeni biti tek neuspjeli pokušaj opovrgavanja Newtonovog zakona ili , pak, žele uvažiti spoznaje brojnih simulacija prometnih nesreća i pravilnom primjenom svih sigurnosnih pravila doprinijeti vlastitoj sigurnosti.
 


 

Stranica